سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواندنی ها از تمام وب

نقطه پایان جشنواره موسیقی نواحی


 

  • نقطه پایان جشنواره موسیقی نواحی
    به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح

    نوازنده پیشکسوت خطاب به جوانان ایران: نگذارید ساز زمین بماند

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی که از ششم تیر به دبیری احمد صدری در شهر کرمان و شهرستان‌های بافت، رفسنجان، زرند، انار، سیرجان، شهربابک، جیرفت، بم و نرماشیر آغاز شده بود، شامگاه جمعه نهم تیر در عمارت فتح آباد برگزار شد.

    در این مراسم مدیران و مسوولانی چون علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان حضور داشتند.

    این اختتامیه در باغ عمارت فتح آباد (بیگلربیگی) مربوط به دوران قاجار در 25 کیلومتری کرمان (شهر اختیارآباد) برگزار و با تک نوازی دوتار علی غلامرضایی آلماجوقی، بخشی شناخته شده شمال خراسان آغاز شد.

    این بخشی پیشکسوت پیش از آغاز اجرایش در سخنان کوتاهی گفت: «جوانان ایران، از اول ایران تا آخر آن، نگذارید ساز زمین بماند، چه تُرک هستید، چه کرد و چه عرب. من 86 سالم است و همیشه ساز به دست بوده و برای عزت دینم، عزت ایرانم و عزت جوانانم زده‌ام، ممکن است از در که بیرون رفتم دیگر نباشم، پس این سنت را به دست شما می‌سپارم و می‌خواهم زمینش نگذارید.»

    سپس محمدرضا علیزاده، مدیرکل ارشاد کرمان روی صحنه رفت و با اشاره به ویژگی‌های دهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی کرمان گفت: «یکی از ویژگی‌های این دوره کیفیت خوب امور اجرایی بود که شامل اسکان و پذیرایی هم می‌شد. نکته‌ای که ما در این دوره بر آن تاکید داشتیم، واسپاری امور تا حد امکان به بخش خصوصی بود. ما در این دوره همچنین شاهد مشارکت جدی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی کشور که در کرمان برقرار شده است، بودیم در صورتی که سال گذشته فرصت چندانی برای مشارکت آن‌ها پیش نیامد.»

    او همچنین با ذکر آماری از این دوره از جشنواره موسیقی نواحی افزود: «جشنواره در مجموع سه هزار و پانصد مخاطب داشت و 69 هنرمند در طول آن به اجرا پرداختند.»

    پس از این، گروه سعادتی از ترکمن صحرا شامل طاباق سعادتی، خواننده و نوازنده دوتار، غفور امانیان، نوازنده دوتار و لقمان امانیان، نوازنده کمانچه روی صحنه رفتند. سعادتی اجراکننده یکی از سبک‌های عالی موسیقی منطقه ترکمن به نام خیوه لویی است.

    سپس احمد صدری، دبیر علمی جشنواره در سخنان کوتاهی گفت: «می‌خواهم یادی کنم از کسی که همیشه دغدغه موسیقی نواحی را داشت. دوستی که تلاش بسیار کرد تا با هزینه شخصی، بنیادی به نام بنیاد موسیقی نواحی تاسیس کند؛ مرحوم فرید سلمانیان که امشب بسیار به یادش هستم.»

    صدری ادامه داد: «موسیقی یکی از وجوهی است که فرهنگ در آن تَعیُن پیدا می‌کند. فرهنگ یعنی دانش‌های شفاهی و مکتوبی که سینه به سینه منتقل می‌شوند. وقتی ما فرهنگ خود را دشمن بدانیم، به هیچ کجا نمی رسیم ولی اگر هویت خود را در فرهنگ‌مان بازجست کنیم، می‌توانیم به گفت‌و‌گویی جهانی با دیگر فرهنگ‌ها بنشینیم.»

    او با اشاره به موضوع دهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی، منظومه‌خوانی افزود: «جدا از این‌که «راویان اصالت» (بخش رقابتی) و «پیشکسوتان» (غیررقابتی) با موضوع منظومه‌خوانی برگزار شد، بخش پژوهش هم حول محور همین موضوع بود. مانند نشست پژوهشی با موضوع «بیدل خوانی» که جای خالی آن را بیش از پیش بر ما نمایاند.»

    دبیر علمی جشنواره دهم تصریح کرد: «منابع مالی ما اندک بود و به همین دلیل در بخش «راویان اصالت» که در واقع بخش مسابقه ما بود ، نسبت به سال گذشته تعداد کمتری را دعوت کردیم اما کیفیت را افزایش دادیم. در خصوص پیشکسوتان نیز تاکید داشتیم از کسانی دعوت کنیم که با وجود خاص بودن، کمتر به جشنواره ها آمده‌اند و حتی بعضی از آن ها بار اول بود که در جشنواره موسیقی نواحی حضور داشتند.»

    سپس نوبت به اجرای گروه موسیقی عرفانی انوار جام با حضور ابراهیم و مصطفی تیموری رسید.

    پس از آن فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شرح زیر خواند: «هنر فرصتی تعالی‌بخش و پنجره‌ای گشوده رو به گستره وارستگی و آرمانجویی آدمی است. هنر روایت شایستگی‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای والا در جغرافیای وسیع فرهنگ انسانی است. هنر موسیقی نیز از جلوه‌های تلاش و پویش دیرپای مردمان برای روایت شوق آفرین زیبایی و کمال است. هنری که هزاران سال است به لطافت و تاثیر، راه پیدا و پنهان خود را از میان اقوام و سرزمین‌های مختلف نسل به نسل همچون جویباری آرام و صبور باز کرده و به امروز رسیده است.

    ‎موسیقی نواحی ایران در این میان تافته‌ای ممتازتر و دلنوازتر به شمار می‌آید، ره‌آورد و میراثی کم نظیر از تار صداقت، اصالت و هویت و پود صمیمیت، زیبایی و پویایی و در رنگارنگی از معنا حقیقت و اسطوره.

    جلوه‌ای که به موسیقی صرف اکتفا نمی‌کند و شعر، نکته، پند و فضیلت را در منشوری از نغمه، نوا، سکوت و تنیده در آیین، رسوم، شادمانه ها، سوگواره ها و حماسه ها به وسعت رنگین کمان  اقوام این سرزمین کهن، به گوش همگان می‌رساند. در نقل پیشکسوتان گرانقدر برنشسته تا نوجویایی مشتاق و ایستاده که در آوا و نوایشان پیام یکتا پرستی صلح و امید را در سایه سار هویت و اصالت نجوا می‌کنند.

    ‎دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ضمن توجه دادن به حفظ مواریث و گنجینه های معنوی این مرز پرگهر، طرحی نو برای نسل امروز و آینده ایران اسلامی ارائه می دهند که شاخسار بلند هنر اهالی نجیب این عرصه، هر روز با انگیزه و نشاط بیشتر افق های روشن خود را نظاره گر خواهد بود. از همه دست اندرکاران این رخداد ملی صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.»

    سپس نوبت به اجرای گروه موسیقی مُکریان با حضور کریم صالحی نوازنده نرم نای، حسن امینی خواننده و فرزاد سلطانیان ضرب کردی رسید و بعد از آن نوبت به اجرای گروه تاریک ماه با حضور غلامحسین نظری و علیشاه جوشن‌پور رسید.

    در ادامه، مهدی وجدانی، مدیر روابط عمومی دهمین جشنواره موسیقی نواحی که بخشی از اجرای این مراسم را هم بر عهده داشت، از فرزاد طالبی قول گرفت که هر کدام از گروه‌های موسیقی نواحی که دعوت نامه‌ای از خارج از کشور داشتند از سوی دفتر موسیقی برای حضور در آن جشنواره حمایت مالی شوند.

    در پایان اسامی پیشکسوتان مورد تقدیر قرار گرفته، اسامی گروه‌های برگزیده و اسامی پژوهشگران برگزیده به شرح زیر اعلام شد.

    پیشکسوتان تقدیر شده:

    1-حسینعلی قدمی از استان مرکزی

    2-حبیب اله حدادیان از خراسان رضوی

    3-حق رضا فطری از همدان

    4-خداداد زنگشاهی از سیستان و بلوچستان

    5-گلاب علی داوودی از زنجان

    6-کریم کریمی از خراسان رضوی

    7-علی غلامرضایی از خراسان رضوی

    8-طواق سعادتی از گلستان

    9-گرامی افشار از کرمان

    10-فیض اله قره خانی از خراسان رضوی

    11-هوشنگ کردستانی از کرمان

    12-حسن امینی از آذربایجان غربی

    13-موسی ملک حسینی از گلستان

    14-علی حسین قنبری از گلستان

    گروه های برگزیده دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان:

    1-علیرضا محولاتی از کاشمر، خراسان رضوی             

    2-حسن کوهی از سرباز، سیستان و بلوچستان         

    نوازندگان: ابوبکر زردکوهی/ جلال بلوچ زهی       

    3- مهدی اصلاح علی آبادی از قوچان، خراسان رضوی   

    4- مظاهر حدادیان از فاروج، خراسان شمالی     

    5- ابراهیم تیموری از تربت جام، خراسان رضوی  

    نوازنده: مصطفی تیموری       

    6- نیما شفیعی از روانسر، کرمانشاه

    نوازنده: تیمور ویسی     

    7- صفرعلی رمضانی از لنگرود، گیلان

    نوازنده: محمدرضا عشقی      

    8- علی شاه جوشن پور از منوجان، کرمان 

    نوازنده: غلامحسین نظری      

    9- فریدون ایثاری از کرمانشاه

    نوازنده: فرزاد بساط پور  

    10- عبدالمجید مرادی/میثم شاعری از ترکمن صحرا، گلستان 

    11- سید جواد حسینی از علی آباد کتول، گلستان      

    12- سید محمد حسینی از علی آباد کتول، گلستان

    پژوهشگران برگزیده دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان:

    1-احد ملکی از آذربایجان غربی               

    2- فاروق رحمانی از سیستان و بلوچستان

    3- منوچهر تتری از ایلام 

    4- سید احمد حسینی از علی آباد کتول گلستان

    5- بهمن شریفی از  مازندران  

    6- محمد عالمی از مازندران

    57242

    بازنشر مطالب و اخبار گروه خبری

    پایگاه تحلیلی خبری صلح

    اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح برای ما ارسال نمایید.

    خبریار صلح

    قوانین خبریار صلح

    1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
    2. شما می توانید از بخش خبریار صلح، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
    3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
    4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
    5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
    6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
    7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
    8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

    گروه وبگردی و خبریار صلح


ارسال شده در توسط mona doozakhi